Annons

fredag 9 november 2012

Gruppindelning 2012/2013

Äntligen har grupperna och spelordningen till säsongen 2012/2013 presenterats. Som vanligt är det nio lag indelade i tre grupper. Gruppsegrarna går direkt till semifinal medans de två bästa tvåorna gör upp om den sista semifinalplatsen i en kvartsfinal. Gruppindelningen är enligt följande:

Grupp 1

Caroline af Ugglas och Göran Hägg
Johanna Koljonen och Marcus Birro
Ellinor Persson och Dick Harrison

Grupp 2
Cecilia Hagen och Lennart ”Hoa Hoa” Dahlgren
Martina Haag och Erik Haag
Carina Lidbom och Tommy Engstrand

Grupp 3
Lotta Bromé och Carl Jan Granqvist
Stefan Holm och Katarina Mazetti
Jessika Gedin och Hans Rosenfeldt

Jag älskar att spekulera och jag ska nu försöka tippa årets segrare. Om vi börjar med grupp 1 så rankar jag Caroline af Ugglas och Göran Hägg som det starkaste laget följt av Ellinor Persson och Dick Harrison.

Grupp 2, eller ska vi kalla den "Dödens grupp" ser oerhört stark ut och alla dessa tre lag kan mycket väl stå som slutsegrare. Jag ser framför mig tre riktigt jämna matcher där Haagarna till slut drar det längsta strået. Som två tippar jag Hoa Hoa och Cecilia.

I grupp 3 får Stefan Holm och Katarina Mazetti gälla som favoriter. Stefan har haft några år i På Spåret efter succéåren 2003-2005, men när han nu får tillbaka sin gamla parhäst från vinnarepoken så blir han giftig. För att lyckas i På Spåret måste laget komplettera varandra, och det gör verkligen Stefan och Katarina. Carl Jan och Lotta får gälla som andrahandsfavoriter, medans Gedin/Rosenfeldt, som är det enda laget som inte vunnit På Spåret, lär få det tufft.

Lagen som får en andra chans i kvartsfinalen tror jag blir Persson/Harrison och Bromé/Granqvist med de förstnämnda som segrare. Hur semifinalerna spelas vet jag inte, men om vi antar att ettan i grupp 1 möter ettan i grupp 2 och att ettan i grupp 3 får möta segraren i kvartsfinalen så blir utgången följande.  af Ugglas/Hägg mot Haag/Haag i den första och Persson/Harrison mot Holm/Mazetti i den andra. Finalen sänds den 15 februari och där möter vinnarna 2005/2006 Stefan  Holm och Katarina Mazetti vinnare 2006/2007 Caroline af Ugglas och Göran Hägg. Som slutgiltig vinnare i denna oerhört prestigefyllda upplaga och som får gravera in sina namn i bucklan ännu en gång är......Caroline och Göran, eller vad tror ni?

(Källa SVT.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar