Annons

lördag 3 december 2011

På Spåret 2 december 2011

Äntligen har årets mest önskade deltagare gjort debut. Publikfavoriterna från radioprogrammet Christer i P3, Christer Lundberg och Morgan Larsson fick ingen enkel match i fredagens program där Anna Charlotta Gunnarsson och Ylva Hällen stod för motståndet. Jag tyckte Christer och Morgan var alldeles så trevliga och mysiga som jag förväntat mig, och jag gillade deras mentalitet i tågkupén. Liksom Gunnarsson-Hällen svarde de enkelt och lättsamt på frågorna och stämningen i studion var utmärkt. Det som inte var riktigt lika bra var poängskörden för de båda lagen, som inte riktigt når upp till godkänt. Personligen tyckte jag inte det var överdrivet svåra frågor och det var framförallt på resorna, där de höga poängen delas ut, som paren hade problem.

Den första resan gick till Borgholm. För egen del var detta en katastrof med tanke på att jag rest vägen från Växjö hundratals gånger. Men jag gjorde misstaget som många gör, snöa in sig på en specifik stad. För att vi reste österut från Växjö var jag säker på och då finns ju bara stationerna Hovmantorp-Lessebo-Emmaboda-Nybro och Kalmar att välja på, trodde jag. Jag visste ju att segergudinnan hette Victoria och att Kristian pratade om de öländska fyrarna men jag fattade inte vad det hade med Kalmar att göra. Nåväl, sedan gick det bättre.

På resan till Peking fick man en förstklassig ledtråd, bara genom att titta på filmen. Den uppmärksamme såg säkert också att det var kinesiska tecken målade i vägbanan, och utifrån det blev det ju mycket enklare. Så ett tips är att öppna alla era sinnen, särskilt på 10 poäng, då man kan få värdefull information om ungefär var man är. Ett klassisk ledtråd är till exempel vänstertrafik.

Nästa vecka är det Johanna Frändén och Carl Johan De Geer som möter Jenny Strömstedt och Niklas Strömstedt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar